hospice communicatiemedewerker virtuele assistent va personal assistent officemanager

Veel kleine zorginstellingen, zoals een hospice bijvoorbeeld, zetten na de start direct goed in op de hoofdtaak: het zorgen voor gasten, bewoners of patiënten. Al het geld wordt gestoken in het gebouw en het noodzakelijke personeel.

Werken met vrijwilligers

Het werken met vrijwilligers hoort bij zo’n hospice. Het geeft charme aan het hele gebeuren, maar het is zeker in de beginperiode echt noodzakelijk. Je moet je nog bewijzen immers, het is maar afwachten of de gasten die het geld uiteindelijk binnenbrengen ook daadwerkelijk gaan komen.

Maar na een aantal jaar staat er een dijk van een organisatie. Nog steeds kleinschalig en huiselijk. Maar de zorg loopt goed, de financiën zijn gezond. En ondertussen wordt veel werk nog steeds door vrijwilliger gedaan. Werk waar een grotere organisatie een bedrijf of personeel voor inhuurt.

Geeft dat?

Nee, het geeft niet. Behalve dat het na verloop van tijd belangrijk wordt om te gaan investeren in de diepte en de breedte van de organisatie. Het pruttelen is voorbij.

Professionaliseren

Kennis vermarkten bijvoorbeeld. In specifieke zorginstellingen is specifieke kennis en ervaring aanwezig die zeer gewild is binnen opleidingen en collega instellingen. In de beginfase doe je dit met gastlessen in ruil voor een boekenbon. Maar nu wordt het tijd om deze kennis te gaan vermarkten.

Informatie delen bijvoorbeeld. In de beginfase is iedereen nog nieuwsgierig naar jou als nieuwe zorginstelling. De patiëntenstroom loopt. Maar nu wordt het tijd om duidelijk te maken wat nu het verschil is tussen jouw hospice en al die andere in de omgeving. Het goed zorgen voor mensen is een eerste doel. Maar na een aantal jaren komt er een tweede bij: zorgen voor werk voor je personeelsleden.

Het is tijd om te professionaliseren. Hierdoor blijft het werk uitdagend voor jezelf en je collega’s. En blijf je een interessante partner voor de organisaties om je heen.

Communicatie is meer dan schrijven

Veel zorgorganisaties zijn niet afhankelijk van de media in het verkrijgen van nieuwe ‘klanten’. Huisartsen en ziekenhuizen verwijzen meestal wel door. in het krijgen van zorg kan je niet altijd kieskeurig zijn.

Het bijhouden van sociale media en de website kan prima door communicatievrijwilligers gedaan worden. Zeker als ze zijn geboren met een scherm op hun buik.

Wanneer is het nu de tijd om van een vrijwillige communicatiemedewerker over te stappen op een professionele communicatiemedewerker? Ik denk dat het zover is als je een extra verdienmodel de organisatie hebt ingebracht. Dus als die workshop een cursus is geworden die je actief wilt verkopen aan zorgprofessionals. Om maar een voorbeeld te noemen.

Communicatie behelst meer dan alleen het plaatsen van berichten. Het gaat uiteindelijk om een hele strategie die naar voren komt in huisstijl, in manier van communiceren, in woorden die je gebruikt. En communicatie is ook timing: Als we dit inzetten, zijn we ook klaar voor de vervolgstappen? Is er een logische route voor de klant om bij het product te komen? En vaak wordt er vanuit communicatie ook een regierol vervuld bij evenementen en dergelijke.

Een keer gezien: in een folder van een organisatie stond netjes een link naar een bepaalde pagina op de website. Toen ik die link opzocht stond er op die bepaalde pagina zeer weinig informatie. Dit stond er wel: meer informatie staat in de folder (die ik in mijn hand had).

Dat kan maar zo gebeuren, als je er niet goed over nadenkt.

Tussenvorm voor bijvoorbeeld een hospice

Ik denk dat het voor een kleinschalig hospice of andere zorgorganisatie een goed idee is om een tussenvorm te nemen. De dagelijkse sociale media activiteiten en nieuwsberichten kunnen door een vrijwilliger gedaan worden. Maar als er sprake is van echte projecten komt er meer bij kijken dan wat een vrijwilliger zou moeten doen. En dan gaat het niet om een sneer richting vrijwilligers, alsof professionals beter zijn. Ik ben zelf zo’n vrijwilliger, maar ik verdien ook geld aan dezelfde soort activiteiten bij andere organisaties. Het gaat ook om tijdsinvestering: hoeveel uur per week moet je scherp staan om die klus te klaren?

Als de bankrekening het goed doet, is er geen reden om dit soort klussen niet uit te besteden. Iemand in dienst nemen, dat is te veel van het goede. Tenzij het een officemanager of virtual assistent is die ook veel andere online of administratieve klussen overneemt.

Neem eens contact op als u eigenlijk ook op zoek bent naar een communicatiemannetje.

Vertel het door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.