contentkalender gebruiken

Contentkalender

Hoe sta jij tegenover de contentkalender? Op dit moment wordt hij jou waarschijnlijk ook aan alle kanten aangeboden in ruil voor een inschrijving op een nieuwsbrief. Ik heb mij voorgenomen een contentkalender te gaan gebruiken dit jaar. Dus ik schrijf dit blog om mijzelf te overtuigen.

Waarom moet ik een contentkalender gebruiken?

In mijn tijdelijke baan als online communicatiemedewerker gebruikten we een hele simpele contentkalender. Hij bestond vooral uit de verschillende ‘dag van de’ die er te vinden zijn op bijvoorbeeld de Issuekalender of www.Fijnedagvan.nl. Aangevuld met de jaarlijkse terugkomende activiteiten binnen de organisatie. En dat zijn er binnen een patiëntenvereniging best veel.

Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je een contentkalender gebruiken zou:

  • Je weet van tevoren waar je over gaat schrijven.
  • Je loopt synchroon met wat er in jouw niche gebeurt.
  • Je kan vooruit werken en berichten inplannen.
  • Je hebt niet dat onzekere gevoel: vergeet ik iets?
  • Het voorkomt hapsnap- werk.

Wat moet er in een contentkalender staan?

Je kan een contentkalender denk ik op twee manieren maken. Je kan een overzicht maken van onderwerpen en thema’s die op een bepaalde datum of in een bepaalde periode actueel zullen zijn. De wereld draait in rondjes, dus er is wel en cirkel te ontdekken in de onderwerpen die per maand actueel zijn. Binnen het onderwijs bijvoorbeeld begint de discussie over de CITO meestal in het voorjaar en die over voortijdig studiebeeindigers vlak voor de kerstvakantie.
Vul dit dan aan met bijvoorbeeld tweede Kamerverkiezingen, Koninginnedag, christelijke feestdagen, vader- en moederdag, etc. En voor jou heeft de contentkalender dan de functie van reminder: hier kan ik over schrijven.

De tweede manier om de contentkalender te maken is aan de hand van de onderwerpen die je in de eerste methode naar boven hebt gehaald voor jezelf een duidelijke communicatielijn uitzetten. Stel dat je als zzp actief bent in de thuiszorg wil je op de jaarlijkse mantelzorgdag natuurlijk knallen met een mooi artikel of advertentie. Dan kan in de weken ervoor heel rustig een blogserie opbouwen over grenzen bij mantelzorgers. Of over de samenwerking tussen professionele zorgers en mantelzorgers. En daar koppel je dan ook heel bewust zoekwoorden en diensten aan.

Deze tweede manier van contentkalender gebruiken is dus een soort communicatiestrategie.

Wat levert een contentkalender op?

Wat levert een contentkalender jou op? Ik denk dat de tweede manier je het meeste oplevert:

  • rust en overzicht
  • strategie
  • zoekmachine vriendelijke content
  • een duidelijk verhaal (en dus betrouwbaarheid voor de klant)
  • je expertstatus wordt vergroot
  • je bouwt een band op met je lezers.

Hoe kom je aan een contentkalender?

Als je een contentkalender gebruiken wilt kan je een beschikbare downloaden. Even googlen en ze worden je in ruil voor een e-mailadres wel aangeboden. Je kan ook gebruik maken van betaalde tools zoals bijvoorbeeld die van www.contentkalender.nl. Maar het meest logisch is dat je zelf een contentkalender maakt. Bijvoorbeeld in Excel of gewoon in Word. Een andere mogelijkheid is om een speciale contentkalender te maken in je google agenda. Je kan in Google calender immers verschillende agenda’s aanmaken. Dan heb je het overzicht altijd direct in je agenda staan en word je herinnert aan je taak als het zover is om te gaan schrijven.

Wat moet erin staan?

Wat moet er in zo’n kalender voor je content staan? Allereerst de onderwerpen gekoppeld aan de datum waarop de content verschijnen moet. De WIE WAT, WAAR en Hoe kan je als uitgangspunt nemen:

  • wat voor content
  • voor welk medium (twitter, blog, instagram,facebook)
  • wat voor soort content: foto, video, artikel, advertentie
  • wie gaat het doen

Als je verschillende onderwerpen of websites kan je ervoor kiezen om meerdere contentkalenders te maken. Of je gebruikt verschillende kleuren om duidelijk te maken wat waarvoor bestemd is.

Ga jij er één gebruiken?

Ga jij een kalender voor je content gebruiken of heb je een andere manier bedacht om rust te brengen in je contentcreatie? Ik ben benieuwd!

Vertel het door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.