digitalisering in de zorg is pr
Geachte heer 

In het kader van de controle lonngen  verzoeken wij u nogmaals op korte temijn een afspraak te maken. Naam, POH

Met vriendelijke groet,
Medewerkers huisartsenpraktijk 

NB Dit is een automatische bericht, u kunt hier niet op reageren

Tja, zo is digitalisering in de zorg niet bedoeld denk ik. Ik kreeg dit mailtje zojuist. Een half jaar geleden ongeveer ben ik bij de POH geweest vanwege mijn longen. Natuurlijk vind ik het goed om regelmatig even terug te komen voor een check-up. Maar de frequentie van een half jaar hoeft van mij zeker niet. Er schoten mij een paar dingen in het verkeerde keelgat toen ik bovenstaand mailtje las.

De opmaak

De opmaak van het mailtje ontbrak. Lelijke kale tekst die mij het gevoel geeft dat ik totaal niet belangrijk ben in dit verhaal.

De typefouten

Een geautomatiseerd mailtje volgens mij. Maar vol typefouten! Hoe serieus voel je je dan genomen als cliënt van de huisarts? De formulering op zich, ach, die kan je ook goed begrijpen.

Het verwijt

Er staat nog net niet: we hadden u toch al gemaild, waarom heeft u niet geantwoord? Nu moeten we weer energie in u steken! Ik weet wel waarom ik niet geantwoord heb de eerste keer. Omdat het precies zo’n mailtje was en ik eigenlijk heel benieuwd was of ze het door zo zouden hebben als ik niet zou antwoorden. En ook vanwege het volgende punt.

No Reply

Het is niet de bedoeling dat u dit mailtje beantwoord want uiteindelijk draait het niet om u. Maar om ons productieproces. Overigens is het onjuist, dit mailtje is prima te beantwoorden want ik heb het gedaan. Of ze het lezen is een tweede. Het is geen no-reply adres. Ze willen gewoon niet dat ik een antwoord geef. Op de hele website is geen e-mailadres te vinden. Het enige contactformulier is het klachtenformulier. Nou ja, die had ik eigenlijk ook net nodig.

Digitalisering in de zorg is iets anders dan automatisering

Een goede bedrijfsvoering is erg belangrijk. En dat het efficiënt gebeurt is alleen maar fijn. Een goed administratiepakket gekoppeld aan een cliëntenvolgsysteem of zorgdossier is helemaal van deze tijd. De mogelijkheden die ze bieden om te communiceren met de cliënten zijn ook top. Maar pas wel op dat je niet dezelfde efficiënte aanpak gebruik richting je cliënten als naar je personeel.

Zelf online je medicatie bestellen zou een mooie service zijn, ware het niet dat je eerst steeds naar de balie moet om te zorgen dat de juiste medicatielijst in het systeem staat. Een herinnering om een afspraak te maken zou een goede service zijn. Mits dit middels een vriendelijk en service gericht berichtje gecommuniceerd wordt. Een berichtje waaruit blijkt dat ik zelf mag weten of ik die afspraak wil maken en of ik dat nu, straks of over een half jaar wil doen. Dan wil ik een berichtje die ik kan beantwoorden. Of een berichtje waarin ik direct een afspraak kan maken in de online agenda van de huisartsenpraktijk.

Digitalisering in de zorg is pr

Alle communicatie met klanten, patiënten of gasten is PR. Public Relations. Het gaat over jouw relatie met het publiek. Het gaat over het publieke, de voorkant van je bedrijf. Hoe ziet iemand jou?

Misschien is bovenstaand berichtje getypt via een smartphone of een eigen huisartsenapp. Vreselijk hip, maar jammer van de investering want ik denk nu dat achter dat loket mensen werken die niet kunnen lezen en schrijven. Waarom zou ik wel door diezelfde mensen een griepprik laten zetten of mijn urine laten controleren?

Digitalisering is een wens van de klant. Zeker. Maar klantgerichtheid staat voorop.

Vertel het door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.