hoe gebruiken zorginstellingen sociale media

Hoe gebruiken zorginstellingen sociale media?

Hoe gebruiken zorginstellingen sociale media eigenlijk? Nog niet erg goed schrijft Zorgvisie in het artikel waar ook onderstaand citaat uit komt. 70% van de zorginstellingen geeft aan dat er te weinig tijd en geld is om goed werk te maken van de sociale media. Wat komt er kijken bij het gebruik van sociale media door zorginstellingen, daarover gaat dit blog.

Sociale media die gebruikt worden

Als zorginstellingen sociale media gebruiken, dan zetten ze met name Facebook en LinkedIn in. In het artikel van Zorgvisie staan deze cijfers: “Facebook (85 procent), LinkedIn (70 procent), Twitter (67 procent) en YouTube (41 procent) worden nog steeds het meest gebruikt in de zorg. Google+ lijkt met 20 procent nog niet echt van de grond te komen. Whatsapp is een nieuwkomer die door 13 procent van de organisaties wordt gebruikt. ”

Binnen de zorg wordt op dit moment de sociale media voornamelijk gebruikt om te zenden. Kijk eens wie wij zijn. Terwijl het in het algemeen al normaal is geworden om in gesprek te gaan met de lezers. Vanuit de belangrijke vraag: wie ben jij, en wat kunnen wij voor je doen?
Het onderzoek is uitgevoerd door Transmissie en Room 8, op deze pagina kan je er meer over lezen. Voor het onderzoek zijn 90 instellingen bekeken.

Wat maakt sociale media voor de zorgsector moeilijk?

Vanuit mijn ervaring binnen de zorg denk ik dat er een paar factoren aan te wijzen zijn die het gebruik van de sociale media in de zorgsector moeilijk maken.

Het karakter van mensen in de zorg

Binnen de zorg werken veel mensen die een dienend karakter hebben. Het zijn harde werkers die al hun tijd willen inzetten voor de cliënten, bewoners of patiënten. Het zijn mensen die qua karakter graag de handen uit de mouwen steken en vooral leven in het nu. Wat er nu moet gebeuren is het meest belangrijk.
Ik denk dat veel zorgmensen die naar ‘boven zijn gevallen’ en in het management terecht zijn gekomen nog steeds liever met hun handen werken. De computer wordt nooit hun vriend.

De aard van het werk

De aard van het werk in de zorg maakt het gebruik van sociale media ook moeilijk. Dat wat je zou willen laten zien als zorgorganisatie mag je niet laten zien. Door de privacyregels mag je niet zomaar mooie momenten met bewoners op de foto zetten en delen via de sociale media.
En door het leven in het moment is er geen tijd voor het maken van een goede foto. Er is teveel wat om de aandacht vraagt. Ook teamleiders hebben iets beters te doen dan het maken van vlogs en foto’s. Er zijn reorganisaties en kwaliteitscriteria, keurmerken e gaten in het rooster die om hun aandacht schreeuwen.

Het gevolg is dat de mensen van communicatie verantwoordelijk worden voor de sociale media. Met het riscio dat er alleen strak georganiseerde uitingen naar buiten komen, wat voor sociale media eigenlijk nekkend is. Het idee van het gebruik van sociale media is juist dat je laat zien hoe levend, interessant en dichtbij je als organisatie bent.

Bovendien hebben ze in deze tijden alle aandacht te richten op reorganisaties en kwaliteitscriteria.

De inhoud van het werk

De inhoud van het werk speelt ook een rol. Het maakt nogal uit of de dagelijkse gebeurtenissen gaan over gezellige levendige kleuters op een kinderdagverblijf of over doodzieke, angstige, verdrietige volwassenen in een bed.
In principe kan je over beide wel berichten op sociale media, maar het vraagt fijngevoeligheid en een antenne voor de privacy.

Ook eventuele reacties op je sociale media post maken het gebruik van sociale media door zorginstellingen lastiger. Je moet emotionele uitingen goed modereren, anders kan je pijnlijke taferelen krijgen. Mensen in pijn of verdriet schrijven andere woorden dan ze in evenwichtiger omstandigheden zouden doen.
En denk eens aan een foto van een stervende man die ineens herkent wordt door de oude buurman van jaren terug. Hij wist niets van de situatie van de man. Pijnlijke situatie.

Fijngevoeligheid is dan wel op z’n plek. Maar er blijft nog genoeg over waar wel over geschreven kan worden. Aan de hand van een marketingagenda is dat goed te doen.

Wie is de doelgroep bij zorginstellingen?

Bij veel zorginstellingen zal de cliënt of patiënt zelf de doelgroep zijn. We kijken toch allemaal even op Facebook om te kijken of er foto’s te vinden zijn van de instellingen waar we naar toe gaan? Zeker als je ergens langdurig moet verblijven wil je je van te voren goed inlezen.

Bij een hospice ligt dat wat anders waarschijnlijk. Het zullen de naasten van de zieke personen zijn die op zoek gaan naar een Hospice of een Bijna Thuis Huis. En daar kwamen we ook achter tijdens het maken van het sociale mediaplan. De doelgroep zijn huisartsen, transferverpleegkundigen en familieleden. Op Facebook wil je vertrouwen en een prettige sfeer uitstralen. Op Twitter en LinkedIn wil je grote professionaliteit uitstralen. Daar zijn de professionals je doelgroep: artsen, hoogleraren, afstudeerders, verpleegkundigen, collega-hospices.

Vindbaarheid en bescheidenheid

De vindbaarheid op internet is belangrijk voor zorginstellingen. Niet voor de joekels, die worden wel gevonden. De huisartsen en ziekenhuizen verwijzen wel door, daar hoef je je niet druk over te maken. Maar voor de zelfstandige zorgondernemers en kleinere instellingen is het wel belangrijk. Hoe kleiner de instelling, hoe belangrijker een goede vindbaarheid op internet.

Veel hulpverleners zijn nuchtere bescheiden mensen die niet houden van het schreeuwen wat sociale media kan doen. Veel van wat op internet te vinden is over vindbaarheid en SEO ziet er zo vreselijk schreeuwerig uit. Vind je ook niet? En het hoeft ook niet. Goede inhoudelijke teksten gaan prima samen met vindbaarheid. Je moet alleen weten hoe je dat doet.

Zorginstellingen hebben een streepje voor

Binnen zorginstellingen gebeurt ongelooflijk veel. Leuke gebeurtenissen maar ook nare. Over de geboorte van een baby kan je hele (Face)boeken volschrijven. Je kunt schrijven over de apparatuur, over de verschillende opleidingen die de toegang tot een geboortekamer geven. Of schrijf over de eerste momenten in de kraamkamer vanuit het oogpunt van een stagiaire, een verloskundige, de schoonmaker of misschien zelfs wel de ouders zelf. Schrijf over ethische problemen, over samenwerking, over oplossingen.

Eigenlijk hebben zorginstellingen zelfs een streepje voor. Binnen hun muren gebeuren dingen die voor iedereen herkenbaar zijn. Het zijn situaties waar we blij van worden of juist bang voor zijn. En dat is net een ingrediënt die het goed doet op sociale media.

Hoe gebruiken zorginstellingen sociale media

Goeie vraag hè? Het antwoord dat gaat over het nu en vandaag kan je lezen in het verslag van Transvisie. Op hun site kan je het volledige rapport bestellen. Mijn volgende blog gaat erover dat een website van een instelling best rust mag uitstralen. En dat is mijn advies tegen veel adviezen in.

Ik wil je graag helpen bij het vormgeven van je website en het oppakken van de sociale media. Ook kan ik een rol spelen in het bijhouden van je sociale media. Je kunt daar gemakkelijk een strippenkaart of een abonnement voor aanschaffen. En als je het fijn vindt om het zelf uit te zoeken zou je kunnen overwegen een kleine cursus te volgen bijvoorbeeld.

Vertel het door!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.