instagram voor zorginstellingen

Steeds meer mensen gebruiken Instagram. Sommigen om op een ontspannen manier contact te onderhouden met vrienden en kennissen. Anderen gluren alleen om op de hoogte te blijven van wat er gebeurt. En juist dit laatste is een mooie kans. Een blog over Instagram voor zorginstellingen.

Wat is Instagram eigenlijk

Facebook en Instagram vechten om de voorrang bij de sociale mediagebruikers. Beiden zijn zeer geschikt om gebeurtenissen te delen en het gesprek aan te gaan met volgers. Instagram voelt wat vluchtiger dan Facebook. Je kan er foto’s posten maar ook korte verhalen en video’s. Deze laatsten worden stories of verhaal genoemd. Ze zijn 24 uur zichtbaar. Op Instagram kan je ook persoonlijke berichten sturen.

Ik heb het idee dat de Instagrammers vooral gericht zijn op kijken en liken. Delen is wat lastig op Instagram, dat wordt volgens mij alleen gedaan door mensen die er zelf baat bij hebben.
Als ik een blog deel op Insta levert dat maar zelden lezers op voor het blog. Terwijl ik dan voor de post zelf genoeg likes krijg. Op Facebook is dat andersom. Als ik daar een blog deel blijft de like soms weg, maar zie ik wel dat de link gevolgd worden en mensen dus mijn blog gaat lezen.

Sociale media zijn spannend

Het gebruik van sociale media heeft iets spannends in zich. Misschien herken je dat wel. Het is als lopen op een smalle boomstam. Of als slootje springen in het donker. Het gaat goed. Of het gaat mis.
Die spanning maakt het leuk en interessant. En hoe meer je daarbij van jezelf laat zien hoe spannender het wordt.
Facebook voelt best veilig, je kan posten op een manier zodat alleen je vrienden het zien. Op Instagram kan iedereen het zien. Ook als het fout gaat. Als je eenmaal de drempel van de selfie bent overgegaan of misschien zelfs die van een bewegende selfie (filmpje) dan wordt het nog spannender. Je kan letterlijk en figuurlijk op je plaat gaan. Niet eens zozeer omdat jij een fout maakt, maar nog meer omdat een ander heel snel een negatief frame om jou heen kan bouwen.

Wat kan je doen met Instagram

Instagram wordt gebruikt door mensen die kuddedieren zijn en door mensen die het vreselijk leuk vinden om te experimenteren met foto’s en video’s. Het zijn mensen die het leuk vinden om op de hoogte te blijven van ieders rare ingevingen, spannende ervaringen en nuttige informatie.
Als ik naar mijn eigen gedrag kijk op Instagram merk ik dat ik heel bewust andere accounts volg of negeer. En dat doen al die andere mensen ook. Dus de mensen die jou volgen staan in principe open voor jouw boodschap. En dus zijn ze in principe bereid om jouw verhaal verder de wereld in te helpen. Soms moet je daar expliciet om vragen, maar dan gebeurt het wel. Je kan mensen dus informeren, enthousiasmeren en je vergroot dus je bereik en naamsbekendheid.

Instagram voor zorginstellingen

Een poos geleden schreef ik nog een blog over het gebruik van sociale media door zorginstellingen. Het kon beter, was toen de conclusie. Maar ondertussen zie ik steeds meer instellingen in de zorgsector mooie verhalen delen op Facebook en Instagram. Soms zie ik een beschroomde start maar anderen hebben het goed voor elkaar.

Wat ik zelf merk bij het gebruik van Instagram voor een hospice is het volgende:

  • Er gaan mensen op Instagram om onze foto’s te delen, hoe vind je dat!
  • We worden gevolgd door mensen die zich betrokken voelen bij dit hospice.
  • We worden gevolgd door mensen die geïnteresseerd zijn in de palliatieve zorg.
  • We worden gevolgd door kleine en grotere bedrijven/ondernemingen omdat ze het hospice als mogelijke klant of toeleverancier van klanten zien.
  • Het lukt om via Instagram andere mensen in beweging te zetten voor het aanmelden bij een bijscholingsmoment bijvoorbeeld.

En dat is eigenlijk precies wat de bedoeling was toen we besloten Instagram toe te voegen aan onze sociale media verzameling.

Welk signaal geef je af door Instagram te gebruiken

Door als zorginstelling ook Instagram te gebruiken geef je daarmee het signaal af dat jij je doelgroep belangrijk vindt. Je bent daar waar zij ook zijn. Je maakt het mogelijk om met jou in contact te komen op zoveel mogelijk manieren. Dat geeft ruimte, dat schept vertrouwen. En bovenal: dat zorgt ervoor dat je dichtbij de mensen komt. Door de verhalen en foto’s die je deelt. Maar ook door de stilzwijgende boodschap die je meegeeft: wij hebben iemand vrijgesteld om speciaal jou een bericht te sturen. Omdat wij dat belangrijk vinden.

Instagram voor zorginstellingen geeft de kans om uit te stralen dat je een levendige organisatie bent. En dat je met beide voeten midden in de maatschappij staat. Ook is het heel goed mogelijk om je levensvisie naar buiten te brengen. Zoals dat met Facebook ook het geval is, schreef ik in dit blog.

Hoe pak je het aan?

Bekijk goed of Instagram voor jouw ziekenhuis of hospice kan gaan werken. Want als je er eenmaal mee begint moet je door. Kan je voldoende verhalen delen. Is er iemand die ook moeilijke verhalen op een geschikte manier naar voren kan brengen?

Doel
Beschrijf in je communicatieplan wat je doel is van de inzet van Instagram. Wat wil je ermee bereiken? Spreek met elkaar af hoe je het account gaat vorm geven. Kies je één uitstraling of ga je gewoon posten wat het moment je ingeeft? Voor beide aanpakken is wel wat te zeggen.

Maak een account
Ga naar de Google play store of Apple app store. Installeer de app en maak een account aan. Denk goed na over je accountnaam, je moet er lang mee doen. Vul je profiel in en deel je eerste foto.

Lees je in
Er is op internet voldoende informatie te vinden over Instagram. Geschreven door mensen die er meer verstand van hebben dan ik. Ik geef een paar links waar je je voordeel mee kunt doen.

Het is het allerbeste om zelf foto’s te maken. Voor mijn eigen accounts lukt dat niet altijd. En ik niet verslag doe van actuele gebeurtenissen vind ik het ook niet zo belangrijk. Ik gebruik de plaatjes van www.pixabay.com bijvoorbeeld. Ik gebruik het gratis programma Canva (aff) voor het bewerken van plaatjes.

Instagram op de computer

Instagram is vooral een smartphone speeltje. Maar misschien vind je dat wel helemaal niets. Als ik iets post doe ik dat eigenlijk altijd via mijn laptop. Veel mensen weten niet dat dat kan.
Als je bent ingelogd op Instagram klik je ergens in het scherm op de rechtermuisknop. Vervolgens selecteer je de opdracht ‘inspecteren’. Je zult zien dat het beeldscherm dan gesplitst wordt. Wees gerust, de codekant hoef je niet te gebruiken. Je kan nu in het scherm Instagram gebruiken alsof je op je Smartphone zit te werken. Soms moet je wel even het beeld een keer verversen voor je de knop ziet waarmee je een nieuwe foto kunt uploaden. Je kan nu alleen foto’s uploaden, het maken van stories lukt niet.

Wat denk je, ga je Instagram toevoegen aan je mediapallet?

Lees ook het blog over Jongeren en Instagram.

Vertel het door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.