schrijven voor zoekmachines

Schrijven voor zoekmachines

Soms hangt er een hele mist rond het schrijven voor zoekmachines. Het is bijna een voorbehouden handeling geworden: alleen mensen die er echt op gestudeerd hebben kunnen het. Gelukkig is dit niet waar. Goed schrijven voor zoekmachines gaat soms zelfs per ongeluk.

Seo plug-in deed het niet

De SEO plug-in van Yoast is een geweldig hulpmiddel voor het schrijven teksten die geschikt zijn voor de zoekmachines. Maar de laatste tijd moest ik het even doen zonder die plug-in. Op een website met het geweldige thema Avada (aff.) deed de plug-in het een poosje niet. Ik had van alles geprobeerd: WordPress opnieuw geïnstalleerd, plug-ins gedeactiveerd en sommigen zelfs verwijderd, maar niets hielp.

En vandaag ineens, daar is hij weer. Er was een update van een sociale share plug-ing, wie weet zat daar het probleem uiteindelijk toch.
En, je raad het al, ik keek naar de score van de SEO met de plug-in en ja hoor: allemaal ‘groene bolletjes’. Dan heb je het dus voldoende gedaan, vindt Yoast.

Schrijven voor de zoekmachines is natuurlijk schrijven

Natuurlijk schrijf ik nu al een paar jaar met de hulp van deze SEO plug-in. En daardoor kan ik al aardig voorspellen wanneer het bolletje ‘op groen’ gaat. En daardoor lukt het dus ook zonder deze plug-in.
Omdat de zoekmachines steeds beter worden, is het voldoende om op een natuurlijke manier te schrijven. Niet te gelikt, niet te overdreven. En de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden schrijf je op de juiste plekken. Niet te vaak, niet te weinig. En als je, zoals wordt aanbevolen, vooral lange blogs schrijft, is het ook eerder op een natuurlijke manier goed.

Schrijven voor zoekmachines of schrijven voor de lezer

Er zijn contentschrijvers die duidelijk alleen voor de zoekmachines schrijven. Ze vergeten hierbij hun lezers. De teksten zijn vaak niet prettig om te lezen. Er staan veel te veel zoekwoorden in die bovendien ook nog kunstmatig toegepast worden. Lezers kunnen daar ook niet goed tegen volgens mij. Behalve als het echt gaat om productpagina’s of om teksten waarbij de lezer en de schrijver een soort deal hebben gesloten: ik heb iets nodig, jij wilt iets kwijt, we tolereren elkaar. Het doel is voor de lezer is dan puur ‘scoren’ en voor de schrijver eigenlijk ook.

Techniek ook belangrijk voor SEO

Het gemakkelijke schrijven voor de zoekrobots gaat alleen op als de techniek achter de website klopt. Als die gericht is op SEO en vindbaarheid dan is het al snel goed. Voor een ondernemer die weinig energie en tijd heeft om te studeren op de techniek achter een website is het slim om een website te laten bouwen door iemand die de belangstelling ervoor wel heeft. Als amateurblogger mag je gewoon vertrouwen op WordPress, dan komt het echt wel goed allemaal. Wil je meer achtergronden lezen over SEO, kijk eens hier bijvoorbeeld.

Wat doe ik voor de SEO

Ik hou niet van die glibberige teksten die duidelijk geschreven zijn voor de zoekmachines. Wat doe ik dan wel om een beetje te scoren en wat zou jij ook kunnen doen:

  • Zorg ervoor dat je over onderwerpen schrijft waar je hart bij ligt. Dan heb je zo een heel scherm volgetypt en spat het enthousiasme ervan af
  • Zorg ervoor dat je niet te ideale titels en koppen gebruikt, maar juist heel functionele. Niemand zoekt op spitsvondigheden, maar wel op praktische woorden. Lees dit blog over tussenkoppen.
  • Zorg ervoor dat je een link kunt maken naar andere blogs over hetzelfde onderwerp in je website.
  • Probeer ook een link te maken naar een websitepagina buiten jouw website.
  • Schrijf achter de afbeelding een goede alt-tekst.
  • Gebruik de plugin-in van Yoast omdat je daarmee ook heel goed de zogenaamde ‘metadescription’ kan invullen. SEO-Zwolle schrijft daar een goed stuk over. (Ooit de cursus bij hem gedaan, kan ik je aanraden)

Altijd schrijven voor zoekmachines?

Pas had ik iets gedaan voor de website van een amateurblogger. Zij schrijft lekker over alles wat er in haar naar boven komt. Moet zij erg gaan letten op de zoekmachinevriendelijkheid? Mijn antwoord aan haar was: nee!
Je schrijft voor je plezier en je schrijft goed. De tussenkopjes zet je er automatisch goed in. Bovendien, je lezers weten je al goed te vinden. Laat je niet gek maken.
De paar aandachtspunten die hierboven staan zijn misschien voor jou ook wel voldoende.

Vertel het door!
  • 1
    Share

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.