sociale media voor het hospice

Nu ik mij vier maanden bezighoud met de sociale media voor het hospice in Nunspeet weet ik dat het een uitdaging is om te schrijven, gelezen te worden en te delen. Weet je waarom? Dat komt voornamelijk door de privacygevoelige informatie en de emotioneel beladen situaties die zich voordoen in zo’n hospice.

Oppervlakkig versus diep

Als hospice willen we laten zien dat het leven nog niet gestopt is als mensen in een hospice liggen. Het leven gaat gewoon nog door voor zolang ons gegeven is. Natuurlijk is het beladen en voelen vooral de familie en vrienden zich anders als ze op visite komen. Het einde komt dichterbij. Maar als je ziek bent heb je dat minder door. Je leeft je leven nog, je kent nog dezelfde mensen, je hebt nog dezelfde vragen en dezelfde lijntjes naar buiten.
En daarom willen we in de sociale media van het hospice ook laten zien dat spechten hun bomen bestormen en dat eekhoorns het brood uit de keuken komen stelen. En daarom vertellen we dat kinderkoortjes komen zingen en dat NLdoet weer zo’n prettig succes was dit jaar.

Maar soms is het niet fijn om deze oppervlakkige dingen te delen. Het leven is niet neutraal, het leven is niet altijd leuk. Er gebeuren in een hospice moeilijke maar ook heel mooie dingen. Soms worden er nog ruzies uitgepraat en komen families weer bij elkaar. DIe diepe dingen, die zou je ook willen delen. Maar het raakt nooit precies dat wat er gebeurd is. Het is altijd maar de helft, het raakt niet de emotie die de betrokkenen voelen.

Sociale media als een warme deken

Weet je wat zo mooi is van de sociale media voor het hospice? Het is eigenlijk een beetje eenwarme deken. Via Facebook de warme deken uitspreiden over gasten, vrijwilligers, personeel en familieleden. De zorg die hospices gegeven heet palliatieve zorg. Dat komt van het woord pallium. En dat betekent, …warme deken.

En die warme diepmenselijke berichten op Facebook zijn precies de berichten die goed ‘scoren’. Die zorgen voor nieuwe volgers en voor het delen. We houden immers allemaal van dat wat we kennen en herkennen. Het is even zoeken naar de juiste toon en het juiste beeld. En daarna wordt je in de armen gesloten want het gaat over kennen en herkennen, leven en beleven. Het is niet het droge nieuwsbericht die ik op veel Facebookpagina’s zie staan. Die worden bekeken maar niet herkend.

Sociale media voor het hospice, een vak op zich! Zullen we eens sparren

Vertel het door!

2 thoughts on “Sociale media voor het hospice”

  1. Dank je wel voor je mooie blog over sociale media voor het hospice. Ik ben alleen nu wel benieuwd waar ik je hospice-teksten kan vinden! Overigens ben ik één dingetje niet met je eens, je schrijft “diepe dingen deel je niet op een oppervlakkig medium.” Die oppervlakkigheid is immers geen gegeven, maar wordt juist bepaald en gemaakt door wat we wel of niet delen.

    1. Hoi Linda, bedankt voor je reactie. Bedankt voor de fijne woorden. En ja, ik kan wel met je meekomen dat de diepte bepaald wordt door wat we wel en niet delen. Specifiek voor het hospice of andere zorginstellingen moet je denk ik op een openbaar platform wel voorzichtig zijn met privacy en met het delen van gevoelens. Diepe mooie gesprekken die plaats kunnen vinden in een keukentafel komen nooit tot hun recht in een facebookbericht. En ook de reacties van anderen daar dan weer op kan net verkeerd vallen. Maar mooi onderwerp. De diepte zoek ik wel bewust op de site van mijn andere bedrijf bijvoorbeeld. Op http://www.facebook.com/hospicenunspeet vandaag overigens een bericht geplaatst over de gehouden (besloten) herdenkingsdienst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.