waardering verdienen likes verdienen sociale media

Vandaag zag ik een vraag op LinkedIn over het kopen van waarderingen voor een website. Zodat bezoekers van je website in hun oriëntatie op je producten denken: He, das een goeie! Daar wil ik meer van weten. Of nog beter: die gun ik een klus. Toch maar niet doen. Likes moet je verdienen.

Normale sociale regels

Sociale media en alles wat je online doet is deze dagen hetzelfde als ‘lopen op straat’ en ‘praten op een feestje’. De normale menselijke normen en waarden gelden er. En ook de normale menselijke psychologische mechanismen tellen mee. Ik ben erg tegen op het kopen van likes. Zie ze maar te verdienen.

Een like, en dus waardering is net zo iets als gezag. Gezag kan je niet afdwingen. Als je dat wel doet gebruik je macht. Gezag kan je alleen verdienen. Het wordt je verleend. Toegedicht. Hetzelfde is er aan de hand met het woord ‘aardig’. Je kan niet ‘aardig’ zijn. Je kan wel aardig gevonden worden door iemand. Het is iets wat een ander van je zegt.

Een like op je website of sociale media betekent waardering voor de verleende diensten. Voor het fijne menselijke contact dat er met jou of je medewerkers is geweest. Voor het vertrouwen en de betrouwbaarheid die je uitstraalde, voor de zichtbare motivatie waarmee jij je voor de belangen van de klant inzette. Voor het succes op je inspanningen, voor de intelligentie waarmee je de problemen te lijf ging en vanwege de creativiteit waarmee je de hele opdracht tot een spetterend einde bracht.

Die waardering heb je verdiend omdat je een fijn mens was. Zou jij iemand een waardering geven als het product oké was maar de mens erachter een ploert?

Likes kopen via Facebook?

Er zijn manieren om betaalde waarderingen op je website te krijgen. Ik vind dat jammer omdat het een soort van bedrog is. De mensen waarderen je namelijk alleen omdat je hen er voor betaald. Er zijn ook mensen die waarderingen op hun website zetten om daarmee de indruk te geven dat ze al jarenlang een goed lopend bedrijf zijn. Ook dat vind ik oneerlijk.
Als je net begonnen bent met je bedrijf en je website dan hebben mensen daar echt wel respect voor. Ze zien aan je website en sociale media en in gesprekken met jou of je in vuur en vlam staat voor de klant en compleet achter je diensten staat. Dat is een eerlijke manier van likes verdienen.

Verdienen van likes is de uitdaging

Mijn ervaring is dat Facebook een goede manier is om te laten zien waar je voor staat als organisatie. Door te laten zien dat je over kennis beschikt en oog hebt voor de menselijke kant van de zaak oogst je al snel waardering. Als je maar echt en transparant bent, dat is belangrijk.

Hieronder een voorbeeld van de Facebookpagina waar ik voor werk. We plaatsen een foto van gasten die bezig waren met het doppen van sperziebonen. De foto deel ik niet nog een keer vanwege de privacy, maar dit was de tekst die we erbij schreven:

Op onze website staat dat de keukentafel een centrale plek in neemt in ons hospice. Dat is echt zo. Vandaag zijn de sperziebonen met liefde gedopt door één van onze gasten.

Posted by Hospice De Regenboog Nunspeet on maandag 18 mei 2015

Hierop reageerde de nicht van één van de gasten in het hospice met deze opmerking: ‘Mijn tante woont nu bij jullie in t huis. Mijn complimenten hoe prachtig alles heel.. thuis.. voelt. Hierop reageerden wij zo:

“Mijn tante woont nu bij jullie in t huis. Mijn complimenten hoe prachtig alles heel , thuis,, voelt!”Zie je wat ze schrijft? WOONT. En dat is precies wat we willen.

Posted by Hospice De Regenboog Nunspeet on dinsdag 19 mei 2015

Met deze berichten verdienden we likes. Een normale menselijke post levert een normale menselijke reactie op. Dat is de sport binnen sociale media. Likes verdienen door het bereiken van mensen, niet door het kopen van mensen.

Lees hier hoe ik denk over sociale media. En hier schrijf ik over eerlijkheid op een website, in dit geval specifiek een website voor een camping. Maar dat is uiteraard te generaliseren naar alle onderwerpen.

Vertel het door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.