Website met gevoel.

Website met gevoelEen website met gevoel. Misschien klinkt dat wat zweverig en toch is het ‘gevoel’ vaak het argument om wel of niet voor een bepaalde ondernemer te kiezen.

Het zijn niet zozeer de (wapen)feiten die de doorslag geven. Eén van mijn opdrachtgevers schreef als antwoord op mijn offerte dat hij voor mij wilde kiezen vanwege het gevoel dat hij er bij had. Dat is mooi. Al een compliment voor dat je woord geschreven hebt.

Het schrijven van een website moet met gevoel gebeuren. Maar er moet ook gevoel zitten in de website zelf.

Tekstschrijven met gevoel

Als ondernemer geef je je min of meer over aan je tekstschrijver. Daarom ben ik mij ervan bewust dat het tekstschrijven met gevoel moet gebeuren. Gevoel voor de business van die ander, voor zijn niche. Gevoel ook voor de vragen die er leven bij zijn potentiële klanten.

Gevoel ook voor het innerlijk proces van de ondernemer. Want als ondernemer kan je je zakelijk opstellen maar uiteindelijk is het je eigen persoontje dat je bloot geeft. Jouw ideeën, jouw fijne en minder fijne ervaringen. En vooral ook: jouw idealen. Want de meeste ondernemers beginnen vanuit een ideaal immers. Zonder zo’n klik of match zal de samenwerking niet lekker lopen en komt het juiste gevoel niet in de tekst.

Website met gevoel

Veel websites bestaan vooral uit zakelijke feiten. Cijfers en argumenten. Natuurlijk zijn die wel belangrijk maar heel veel mensen overtuig je daar niet mee. Mensen zijn niet op zoek naar de beste deal of de goedkoopste aanbieder. Mensen willen een goed gevoel overhouden aan hun aankoop. Herken je dat bij jezelf? Ik wel!

Klanten moeten het gevoel krijgen dat ze jou de opdracht gunnen. Gunnen is volgens mij een gevoel al lijkt het een rationele overweging. Dat gebeurt als ze jou als persoon vriendelijk en interessant vinden en als ze ook de link tussen jou en je diensten/producten begrijpen. En als dat dan ook nog past bij de presentatie van je diensten dan ontstaat het gungevoel.

Gevoel is niet manipuleren

Met de hulp van communicatietechnieken kan je een website met gevoel manipuleren. De juiste woorden en de juiste kleurtjes gebruiken kan een stuk helpen. Maar het is de vraag of dit uiteindelijk steek houdend is. Want stel dat je met de slimme trucjes de klant binnen hebt gehaald, hoe hou jij dan die communicatie vol? Ga jij dezelfde NLP cursus volgen die je tekstschrijver gevolgd heeft om op dezelfde manier te communiceren als je website doet? Kan je waarmaken wat je lijkt aan te bieden?

En zeg eerlijk: ben jij daar ondernemer voor geworden? Om de boel te belazeren?

Heb jij ervaring met het gungevoel? Laat eens horen?

Vertel het door!

1 gedachte op “Website met gevoel.”

  1. Pingback: Een zorginstelling kan zijn visie op facebook kwijt

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.