website van campings

Afgelopen vakantie hebben we weer fijn gekampeerd. Goedgelovig als wij zijn gingen we af op de informatie die er online te vinden was. Maar helaas, we kwamen een beetje bedrogen uit. Je kan beter niet liegen op je website. Eerlijkheid en transparantie op de website van campings zorgt voor respect en waardering. Kampeerders zijn tenslotte gemakkelijke mensen.

Mensen zoeken betrouwbare informatie

Ik vind het belangrijk dat je betrouwbare informatie geeft op je website. Dat is zo voor alle websites. Maar laten we het in dit blog even houden bij de website van campings. Had je mijn vorige blog over websites van campings al gelezen? Daarin schrijf ik dat veel van deze sites er echt slecht uit zien. Ze zijn hoognodig aan verbetering toe.
Als je dan websites tegenkomt die er wel goed uitzien, dan ga je er bijna automatisch vanuit dat de informatie ook betrouwbaar is. De camping die wij bezochten hadden zo’n website waar over nagedacht was. En het geheel kwam over alsof het de campingbaas echt ging om het welzijn van de campinggasten. Een paar typefoutjes neem je dan voor lief. En dat de campingregels zijn gekopieerd uit een andere website vergeef je ze. (dat weten we doordat er een naam van een andere camping in te vinden was).

Betrouwbare informatie is informatie die klopt.

Scheve gezichten

Als je informatie op je website zet die eigenlijk niet klopt dan is dat misschien niet direct liegen. Maar in de ogen van de mensen die naar je camping toekomen wel. Schrijven dat je een camping met zwembad bent maar in de tekst daar halverwege snel aan toevoegt ‘op vijf autominuten gelegen’, dan komt dat over als een leugen.
Als de kampeerder de website van de camping tegenkomt in zijn zoekresultaten dan moet direct duidelijk zijn dat dat zwembad niet op het terrein zelf te vinden is. Een halve waarheid vanwege de zoekresultaten is wat mij betreft een hele leugen. Een zwembad op 5 minuten afstand, dat is ook best al heel fijn.

Je kan ook beter geen woorden gebruiken die op verschillende manieren uit te leggen zijn. Het woord ‘speelbos’ is zo’n woord. Als je, zoals wij, gek bent op ‘logeren bij de boswachter‘ dan word je vrolijk als je deze zin leest ‘voor de kinderen is er een speelbos waar ze lekker kunnen ravotten’. Op de foto’s hoop je dan nog een waterpomp tegen te komen en een lekkere berg zand. En een schommel voor de meisjes. Uitdagende routes met boomstammen. Dat is een speelbos.
De camping waar wij waren had niet echt gelogen. Maar het klopte ook niet. De camping lag in het bos, de speeltuin was braaf en midden in de zon. Maar het was geen speelbos. Als we het nog letterlijker nemen dan was het bos helemaal geen speelbos. Want ook de kinderen werden geacht om netjes op de paden te blijven en het bos dus niet in te gaan. Zelfs de zin ‘spelen in het bos’ is dan misleidend.

Website van campings moeten transparant zijn

Ik denk dat het goed is als de website van campings transparant en eerlijk is. Daar win je zielen mee, niet met mooi opgeklopte woorden en goed genomen foto’s.
Op een camping stel je je in feite heel kwetsbaar op. Je staat (in het ongunstigste geval) met elkaar op een grasveld en je ziet bij elkaar wat er op je bord ligt. Je hoort elkaar snurken in de nacht. Je hoort elkaar op de wc en onder de douche. Je weet of de buurman zich elektrisch scheert en welke tandpasta hij gebruikt. En daar kiezen we bewust voor.

Schrijf dus niet dat je een goed lopend recreatieteam hebt dat vanuit de antroposofische visie de kinderen leert ontdekken en genieten. Terwijl je de camping net hebt overgenomen, je nog ongelooflijk veel werk hebt te verzetten tot het die camping is die je voor ogen hebt. Schrijf waar je naartoe onderweg bent, wat je droom is. Laat in je sociale media en op je website zien wat je de afgelopen tijd voor elkaar hebt gekregen op de camping. Vier je overwinningen en mijlpalen met je lezers.

Want weet je, kampeerders zijn over het algemeen gemakkelijke mensen. Als jij ze met zelfvertrouwen en enthousiasme tegemoet treedt, je als gastheer en gastvrouw opstelt en fluitend het sanitair schoonmaakt dan houden we van je. Dan helpen we je graag mee om de camping verder op te bouwen. Dan wil ik zelfs de wc voor je schoonmaken als jij daardoor de berg bouwzand weg kunt werken die nog steeds opgeruimd moet worden.

Maar als je op je website een perfecte camping presenteert maar de werkelijkheid anders is, als je schrijft dat je met hart en ziel je de kampeerders van dienst wilt zijn maar in werkelijkheid zuchtend rondloopt en niet aanspreekbaar bent, dan gaan kampeerders mopperen. En terecht.

Een camping moet perfect zijn… als je dat beeld geeft op de website van de camping. Verder hoeft dat niet, want kampeerders zoeken niet voor niets een camping en geen glad hotel. De website van campings is perfect als het de waarheid vertelt. Mensen moeten de ziel van je onderneming voelen in je website, dat trekt klanten.
En mensen hebben een fijne vakantie als ze krijgen waar ze op rekenden. Als de verwachtingen overeenkomen met de realiteit.

Vertel het door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.