Tijdens mijn zoektocht voor een geschikt thema voor de website van de hospice waar ik wat pr-taken voor doe zag ik veel mooie voor bij komen. (Voor wie het niet weet; een thema is de lay-out van een website die je maakt met WordPress, in Joomla wordt het een template genoemd.) Maar veel thema’s zijn gewoon niet bruikbaar voor de website van een zorginstelling. Ook al zien sommigen er prachtig uit. We zoeken een rustig, overzichtelijk thema voor de hospice. Wat is nu belangrijk om voor ogen te houden als je een website gaat maken voor een zorginstelling?

Doelgroep website

Als je aan de slag gaat met sociale media of een website houd je natuurlijk goed je doelgroep voor ogen. En dat gaat wat mij betreft verder dan dat je in kaart brengt wat de leeftijdstgroep, sekse en de inkomensklasse is.
Wie is je doelgroep echt? Wat maken ze mee? Hoe voelen ze zich vandaag? Welke vragen leven er in hun hoofd als ze jouw website bezoeken.

Leeftijd en vaardigheden

Wie zoekt er informatie op een site voor een hospice of een verzorgingshuis? Dat zijn vaak oudere mensen of de 50-tigers die niet zijn opgegroeid in het digitale tijdperk. Zij hebben een andere manier van lezen, een andere manier van informatie zoeken dan de mensen die wél in dat tijdperk zijn opgegroeid. Het zijn niet de getrainde website lezers maar de kranten- en boekenlezers. En dat maakt echt wel een verschil. Misschien is het wel de leesbril dragende generatie. Weet u hoe zo’n lezer door en over zijn brilletje kijkt?

Stress en angst

De mensen die een website van een zorginstelling of hospice bekijken zijn angst, moe en misschien ook verdrietig en bos. Als je ziek bent of ziet dat je niet meer voor je partner of ouders kunt zorgen dan doet het iets met je.
Deze stress, pijn en emoties zorgen ervoor dat je letterlijk en figuurlijk veel aan je hoofd hebt. Deze mensen help je het beste met een goed overzichtelijke website. Ze moeten direct antwoorden krijgen op de vragen die ze hebben.
Ze hoeven niet vermaakt te worden. De website hoeft niet ‘leuk’ te zijn. Maar wel antwoorden geven op vragen over de professionaliteit, sfeer, waardigheid, vormen van zorg, financien etc.

Vermoeide en verontruste ogen vragen om een rustige website.

Website mag rust uitstralen

Sommige sites lijken wel een kermisattractie. Je weet van gekkigheid niet waar je kijken moet. Je aandacht komt nergens echt omdat uit alle hoeken ‘geschreeuwd’ wordt: lees mij! De website van een zorginstelling moet vooral overzichtelijk zijn.

De bezoekers op de website van een zorginstelling komen waarschijnlijk niet via een zoekopdracht op de site terecht. In de meeste gevallen zullen ze een rechtstreekse verwijzing hebben gekregen van een huisarts of bijvoorbeeld een transferverpleegkundige.
In het geval van ‘mijn hospice’ is dit zeker zo. Mensen weten wat een hospice is. Ze zijn op zoek naar sfeerfoto’s en praktische antwoorden en het liefst ook reviews. De pagina ‘veel gestelde vragen’ is een veelbekeken pagina.

Via de nieuwsberichten willen ze zien hoe actief de instelling is.

Website aanpassen

Voorlopig ben ik klaar met mijn zoektocht naar een geschikt thema. We hebben ervoor gekozen om weer een gratis thema te nemen. In het nieuwe jaarplan is ruimte voor een nieuwe opzet van de website van het hospice. Dan gebruiken we ook een betaald thema voor WordPress(aff). Dan is het namelijker nog gemakkelijker om een thema te vinden dat echt aan je wensen voldoet. Ook extra’s als het toevoegen van een Idealmodule is dan beter te realiseren.

Heb jij een thema waar je helemaal gek van bent?

lees hier meer over de website van zorginstellingen

Vertel het door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.