Pas stemde ik er mee in een welkomsttekst te schrijven op de website van een kleine zorginstelling. Waarom deed ik dat?

In het kader van SEO is het niet slim om een uitgebreid welkom op je website te schrijven. Zinnen als ‘welkom bij Stuk Verder Schrijven‘ vullen zo de eerste indruk. En daar moet je zuinig mee zijn.

Karel Geenen is één van de mensen die hier een blog over schreef. En delen van dat blog komen overigens een op een op andere blogs terug. Iets wat je dus ook nooit moet doen. Dat heet plagiaat als je de bron niet vermeld.Internet marketing Monkey geeft er wél een eigen draai aan en komt met 5 tips voor een warm welkom op je homepage.

Ik ben het eens met deze schrijvers. De tekst lijkt voor schrijvers een soort aanloopje naar de rest van de tekst en voor de lezers een springplank naar de volgende website.

SEO is niet alles! Toch een welkom op je website

Vorige week was ik in gesprek met iemand die de welkomsttekst wel graag terug wilde op de homepage van haar organisatie. En ik ben daarmee akkoord gegaan omdat het welkom een duidelijk onderdeel is van de bedrijfsstrategie. Het staat zelfs in de kernwaarden. Bij ons bent u van harte welkom als het ergens anders niet meer gaat. Je begrijpt, dit gaat over een zorginstelling.

Uiteraard komt de tekst niet in een kop of in een URL want het moet de zoekresultaten niet teveel beïnvloeden.  Maar wel in de eerste tekst omdat het belangrijk is voor de organisatie. Hun potentiële ‘klanten’ zoeken een plek waar ze veilig en welkom zijn. Vriendelijkheid en toegankelijkheid zijn dan belangrijk in de tekst.

SEO is niet alles. Dat is mijn uitgangspunt. Je schrijft je content voor de lezers en niet voor de zoekmachines. In het geval van deze zorginstelling is de vindbaarheid eigenlijk ook niet zo belangrijk. De organisatie wordt wel gevonden door de lokale bevolking. En ook de huisartsen en transferverpleegkundigen in het ziekenhuis weten het juiste telefoonnummer te draaien. De patiënten en naasten zelf bezoeken de site rechtstreeks door het intikken van het webadres. En anders zoeken ze op soortnaam en plaatsnaam. Altijd raak als je uniek bent in je soort. Dat is dan weer het voordeel van deze kleine zorginstelling.

Plaatjes spreken ook!

welkom bordDenk er eens over om het welkom op je website niet te schrijven maar te visualiseren. Plaatjes zeggen méér voor heel veel mensen. Heel veel mensen, de verbaal ingestelde mensen geven weinig om plaatjes.

Het is een mooie manier om de welkomsttekst te omzeilen. En je kan hier helemaal creatief mee uit je dak gaan en er een echte illustratie van te maken die bij jouw bedrijf past.  Als je binnenkort een heidag hebt of een fotosessie op locatie probeer dan ook een paar geschikte ‘welkomstuitingen’ te maken! Voor op je website natuurlijk.

Vertel het door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.