client wil weten wie hulpverlener is

Wie hulpverlener is geworden heeft geleerd dat zijn eigen persoon er niet zoveel toe doet. In allerlei sessies is er voor gezorgd dat de hulpverlener een soort neutraal persoon is geworden wiens persoonlijkheid en ervaringen niet het proces van de cliënt in de weg staat.
Wie hulpverlener is geworden in zijn eigen praktijk merkt dat dit principe helemaal niet werkt. De zorgvrager van tegenwoordig wil wél weten wie zijn therapeut is. Wat hij nog meer doet, waarom hij met de praktijk begonnen is, wat zijn waarden zijn van waaruit hij werkt. De hulpverlener is immers meer dan zijn methodieken en vaardigheden. Iedere hulpverlener wordt nagetrokken op Google of Facebook.

Zo’n trut in een bloemetjesjurk

Toen ik werkte als zorgcoördinator binnen het voortgezet onderwijs vertrouwde een leerling mij eens toe dat ze geen vertrouwen had in haar maatschappelijk werker van buiten de school. “Wat heb ik aan zo’n trut in een bloemetjesjurk”. Ze had liever mij omdat ze mij ook rond zag lopen in de school en ze regelmatig kon zien hoe ik met andere mensen om ging. Wat voor mens ik was.
En onlangs hoorde ik het weer van een student:”de hulpverlener die ik had leek wel een leeghoofd. Ze stelde alleen maar vragen”. Wat vroeger professioneel en zeer verantwoord was geeft op dit moment geen vertrouwen meer. Ofwel: de zorgvrager wil weten wie je bent en niet alleen wat je kan.

Ik vind het belangrijk dat er op de website van jouw praktijk voor hulpverlening duidelijk wordt wie jij bent en waarom jij het werk doet waar je zo van houdt. Dat kan heel goed door middel van een filmpje bijvoorbeeld. Als je dat wilt, zo’n videopresentatie kan ik je van harte Margreet Bos van Het woord is aan jou adviseren. Zij heeft een mooie ontspannen manier om mooie videopresentaties te maken. Op haar site zie je verschillende voorbeelden.

Als jij het spannend vindt om met jouw eigen gezicht bewegend in beeld te komen is er ook niets mis met een goede tekst en een goede foto. Ook kan je wat van je drijfveren laten zien op een Facebookpagina bijvoorbeeld. We maken dit graag met jou voor elkaar.

Vertel het door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.